Disiplini Sağlamak İçin Uygulanması Gereken Davranışlar

&

Katılım
27 Eki 2010
Mesajlar
0
Puanları
63
[size=14pt]Disiplini sağlamak için uygulanması gereken klasik davranışlar var:
Ama klasik tavırlar bazen işe yaramazken, Bize özgü kurallar belirleyebilir, bunları kullanabiliriz, aşağıda yer alan bilgilerin pek çoğu değiştirilebilir, esnetilebilir, önemli olan disiplini sağlamak, ama, karşımızdakiler, hayattan keyif almak isteyen, eğlenmeyi seven, çoğunlukla da okula istediği için gelen, öğrenmeye çoğunlukla istekli insanlardan oluşuyor, bu düşüncelerin çoğuna uymayan öğrencilerimiz de var, eğer eğitim- öğrenme ortamını daha keyifli hale getirebilir, onların dikkatini çekebilir, niçin öğrenmeleri gerekiyor, bu temel konularda anlaşabilirsek, bazı konulardaki yaramazlıkları veya kaprisleri, belki dersi daha çekici hale getirebilir.

Öğretmenlik öylesine zor bir yaşam biçimi ki, eğer yapabilirsek amacımız üzüm yemek olmalı, bu da tabi çok yorucu olacaktır,bence öğrencilerin görebildiği, konuşabildiği en kültürlü, okumuş insanlar bizleriz, ama öğrenciler, okulda gördüklerini, okuldan sonra göremeyecekler, hatta ev ortamında, hoş olmayan hadiselerle karşılaşacaklar, bizimle paylaşamadıkları sıkıntıları yaşayacaklar, tüm bunları da hesaba katmalı. Okul açık olsa, değişik nedenlerden dolayı, haftasonu bile okula gelmek isteyen öğrencilerim var, gelmek istemeyen de.

Tüm zorluklara rağmen siz, Üstelik, sınıfta sağlıklı bir ortam oluşturmaya çalışırken bazen velilerden, ardından idareden , garip tepkilerle karşılaşabilir, haklı olmanıza rağmen, eleştirilebilirsiniz, siz doğru bildiklerinizi yapmaya devam eder, güzel bir disiplin ortamı oluştururken, diğer öğretmenlerin çoğunlukla umursamaz olduklarını, hatta, öğrencileri abartılı olarak şımarttıklarını da görürsünüz, örneğin, sabah törenlerinde ben öğrencilerimi susturmaya çalışırken pek çok öğretmen arkadaşım bir köşeye çekilir yüksek sesle muhabbet ederken, bazı öğretmen arkadaşlarım , öğrencilerle sohbete devam eder, galiba, bir kaç kişi disiplini sağlamaya çaba harcarken pek çok öğretmenimiz bu konuda sanki umursamaz bir tavır sergiliyor, eğer idareciniz bir de korkak bir kişiliğe, bencil bir yapıya sahipse, öğretmenimizin işi öyle zor ki. Aman, kim ne yaparsa yapsın, biz doğru bildiğimizi yapalım, biz iyi olanı, güzel olanı, doğru olanı yapalım, öğretmenlik de zaten, bir nevi Peygamberlik mesleği bence, bundan dolayı zor bir misyonu yüklendik, eee zaten sevdiğimiz bir büyüğümüz de diyor ki: Ey oğul! İşin ağır, işin çetin, gücün kıla bağlı. Allah yardımcın olsun.

Mustafa Kemal e:

“Ordu Yok!” dediler; “Kurulur” dedi.

“Para Yok!” dediler; “Bulunur” dedi.

“Düşman çok” dediler; “Yenilir” dedi.

Ve bütün dedikleri oldu



• Sınıfta göz iletişimini etkili bir biçimde sağlayabilme,
• Dikkati dağınık öğrencileri canlı tutmayı bilme,
• Sınıfın oturuş düzeninin iyi ayarlanması,
• Öğrencileri ismen tanıyabilme,
• Sınıf karşısında tenkitten kaçınma ve kendine hakimiyet,
• Sınıfın normlarını bilme ve bunlardan yararlanabilme,
• Öğrencilerle yakından ilgilenme,bunu onlara hissettirebilme,
• Nadir olarak tekrar eden bazı davranışları hoş karşılayabilme,
• Olayları daha başlangıcında büyümeden çözebilme,
• Tarafsızlık ve objektiflik,
• Mizahi ve güler yüzlü bir kişilik,
• Kendini beğenmişlikten ve sık sık kendini anlatmaktan uzak olmak,
• Öğrenmeyi güç bir duruma getirmeme,
• Öğrencilerin düzeylerini uygun olarak hitap edebilme,
• Olayları değişmez gerçeklere göre değil,olumlu taraflarını da göz önüne alarak çözümleyebilme vb. hususlar.
Sınıfta sağlıklı sınıf ortamını oluşturabilmek için belirli kuralların önceden öğrenci işbirliğinde konulması faydalıdır.Fakat bu kurallar kesin kurallar hükmünü taşımamalıdır.Zira “Her şey katı ve kesin kurallar getirilerek çözülebilmiş olsaydı,dünyada en başarılı yöneticilerin hiç şüphesiz diktatörler olmazı gerekirdi”.

Disiplin Sorununa Tepki Yöntemleri
Öğretmenler tarafından sorun olan davranışa karşı gösterilen tepkilerin çoğu oldukça kısa ve sıradan bir gözlemci tarafından fark edilemeyecek türden kısa süreli tepkilerdir ve genellikle sözsüzdür.Bu tür tepkiler daha çok öğretmenin kesilmesini istemediği ve öğrencilerin dikkatini derse odakladıkları durumlarda kullanılır.
Görmezlikten Gelmek:
Görmezlikten gelme daha çok şiddetli olmayan durumlar için kullanılır.Bu yöntemde önerilen bir yol da öğretmenin uygunsuz davranan öğrenciyi göz ardı ederken,sınıfın ilgisini diğer öğrenciler üzerine çekmesidir.
Fiziksel Yakınlık:
Öğretmen istenmeyen davranışı yapan öğrenciye yaklaşır,yakınlığın gücünü kullanır.
Göz Teması ve Sözsüz Uyarıcılar Kullanmak:
Göz teması,devam eden bir etkinliği kesmeden yapılabilir.öğretmen,öğrenci uygun davranışı gösterene kadar,göz temasını sürdürmelidir.Ayrıca sözsüz olan bu yöntemde göz teması dışında öğretmen istenmeyen davranışa karşı tepkisini başı ile,yüz ifadeleriyle,dokunarak ya da el işaretleriyle de belirtebilir.
Yeniden Yönlendirmek:
Bu yöntem,basitçe,öğrencinin ne yapıyor olması gerektiğini göstermeyi içerir.Küçük sınıflarda bazen,öğretmen uygun davranışı överek öğrencileri yeniden yönlendirebilir.
Vazgeç İfadeleri ve Uyarılar Kullanmak:
Bazen öğrencilere yalnızca kötü davranışlarını durdurmalarını söylemek gerekir.Vazgeç ifadeleri bazen dikkati doğru davranışa çeken sorular şeklinde olabilir.Bu tür ifadeler göz teması ile desteklenmelidir.Bu yöntemde öğretmen, öğrenciyi arkadaşlarının önünde utandırmamalıdır.

Öğretmenlere Disiplin Sağlama Konusunda Öneriler
1. Ara sıra ufak tefek disiplin olaylarını şakaya dönüştürün.
2. Eğlenceli durumlarda sınıfla birlikte gülerseniz sınıfı kontrol edemez hale gelmekten korkmayınız.
3. Öğrencinin hiç bir soru sormaksızın itaatkar davranmasının arzu edilir bir şey olmadığını biliniz.
4. Bir öğrenciyi uyarmanız gerekiyorsa bunu herkesin önünde yapmayınız.
5. Disiplin sağlamanın birçok öğretmenin iddia ettiği kadar önemli bir sorun olmadığını unutmayınız.
6. Bazen öğretmenlerin tutumu yüzünden de öğrencilerin disiplin kurallarına uymadıklarını aklınızdan çıkarmayınız.
7. Öğrencilerinizde kendi kendini disipline edebilme alışkanlığı geliştirmeye çalışınız. Kötü bir davranışın her şeyden önce kendi kişiliğine karşı bir saygısızlık olduğunu belirtiniz.
8. Unutmayınız ki öğretmenin sınıfta disiplin sağlamak için çok sert olması gerekmez.
9. Suçluyu bulamadığınız zaman tüm sınıfı cezalandırmaktan kaçınınız.
10. Disiplin problemlerine mani olmak, bir kere olduktan sonra onu düzeltmek için uğraşmaktan daha kolaydır.
11. Disiplin problemi sizi aşmadıkça başkalarına duyurmayınız.
12. Derhal önlem alınması gereken durumlarda ya da sınıfta ders yapmanız imkansızlaştığı hallerde idareye haber veriniz.
13. Sınıfta disiplini bozan bir davranış oluştuğunda tepkide bulunmadan önce biraz düşününüz.

[/size]
 

Üst Alt