12 Mart istiklal Marşının Kabulü ve Mehmet Akif Ersoyu Anma Programı

Ela Erbek

Kazasker

Katılım
1 Ara 2013
Mesajlar
29
Puanları
3
12 Mart istiklal Marşının Kabulü ve Mehmet Akif Ersoyu Anma Programı


………………………… ORTAOKULU MÜDÜRLÜĞÜNE


Öğrencilerimizle hazırladığımız “12 Mart İstiklal Marşı’nın Kabulü ve Mehmet Akif ERSOY’ u Anma Günü” programını aşağıda belirtildiği gibi 12 Mart Salı günü saat 11:30’ da okul konferans salonunda yapmak istiyoruz.
Gereğini arz ederim.
08.03.2024

……………….
Sosyal Bilgiler Öğretmeni


1- Açılış
2-Saygı duruşu ve İstiklâl Marşı’nın okunması,
3-Günün anlam ve önemini belirten konuşmanın yapılması,
4-İstiklal Marşı’nın on kıtasının okunması,
5-“Mehmet Akif ERSOY’ un Hayatı” başlıklı yazının okunması,
6-“İstiklal Marşı’nın Yazılması” ve ‘’İstiklal Marşı’nın Mecliste Okunması’’ başlıklı yazıların okunması,
7- İstiklal Marşı’mız şiirinin okunması,
8- “Mehmet Akif” adlı şiirin okunması,
9- Atatürk’ün ve Mehmet Akif ERSOY’ un İstiklal Marşı’na yorumlarının okunması
10- “İstiklâl Marşı Nedir?” etkinliğinin gerçekleştirilmesi,
11-Kapanış.




UYGUNDUR
08/03/2024

…………….
Okul Müdürü


…………………… ORTAOKULU
2023-2024 EĞİTİM-ÖĞRETİM YILI
12 MART İSTİKLAL MARŞI’NIN KABULÜ VE
M. AKİF ERSOY’U ANMA GÜNÜ TÖREN PROGRAMI

KIZ ÖĞRENCİ: Ey tarihin en büyük şahadet destanını yazanlar! Ey şerefinin ölçüsü, tarihin ufuklarına sığmayan kahramanlar!

ERKEK ÖĞRENCİ: Ey yüreği avucunda, kefeni sırtında olanlar... Ey er oğlu er, yiğit oğlu yiğitler. Allah ve Resulünün övdüğü makama yükselenler... Size binlerce kez selam...

2-KIZ ÖĞRENCİ:
Değerli öğretmenlerim, Sevgili arkadaşlar,
Bugün 12 Mart 2023. İstiklal Marş’ımızın kabulünün ….. . yıldönümünü kutlamak amacıyla düzenlemiş olduğumuz programa hoş geldiniz.
Büyük devlet adamı Mustafa Kemal Atatürk, istiklal şairimiz Mehmet Akif Ersoy, tüm şehitlerimiz ve bu bayrak uğruna kanlarını döküp ebediyete intikal etmiş gazilerimizin manevi huzurunda, sizleri, bir dakikalık saygı duruşuna ve akabinde İstiklal Marşı’ mızı okumaya davet ediyorum.

3-ERKEK ÖĞRENCİ: Çekilen tetiklerden, kaynayan hedeflerden,
Bir marş yarattı Akif, o yiğit yüreğinden
Bağımsızlık türküsü, kurtuluşun destanı,
Bu ne yüce deyiştir, söyle yaşat atanı.

Günün anlam ve önemini belirten konuşmayı yapması için … sınıfından …………………………… buraya davet ediyorum.
4-KIZ ÖĞRENCİ: Kurtuluş günlerine şairce bir bakıştır.
Toplumun yüreğinden inançla haykırıştır.
Coşkulu söyleyelim, inlesin dağlar taşlar!
Marşımızı söylerken, yücelir tüm yurttaşlar.

İstiklal Marşı’ mızın on kıtasını okumak üzere öğrencilerimizi buraya davet ediyoruz.

5-ERKEK ÖĞRENCİ:
Kötü talihimizin tersine döndüğünde,
Saldıran bileklerin güçle büküldüğünde,
İstiklâl Marşı doğdu, sonra da bestelendi,
Milletçe bir ağızdan coşkuluca söylendi.

…… sınıfından ……………………..…………’yı ‘’MEHMET AKİF ERSOY’ UN HAYATI’’ başlıklı yazıyı okuması için huzurlarınıza davet ediyoruz.

6-KIZ ÖĞRENCİ: Bir sestir o, Hakkı; istiklâli, direnci haykıran bir ses.
Bütün zaferlerimizi mısra mısra soluklayan nefes.
Şahlandırır Milli Mücadele ruhunu, ortaya döker.
Vatanıma saldıran köpeğin dişlerini kökünden söker.

..……..sınıfından ……………………………………………… ve ……………………………………….. “İSTİKLAL MARŞI’NIN YAZILMASI’’ ve ‘’İSTİKLAL MARŞI’NIN MECLİS’TE OKUNMASI’’ başlıklı yazıları okuyacaklar; arkadaşlarımızı buraya davet ediyoruz.

7- ERKEK ÖĞRENCİ:

………. sınıfından …………………………………………………..……….’ yı “İSTİKLÂL MARŞI'MIZ” adlı şiiri okuması için buraya davet ediyoruz.

8-KIZ ÖĞRENCİ: …………… sınıfından ……………………………….. ’yı “MEHMET AKİF” adlı şiiri okuması için buraya davet ediyoruz.

9-EKREK ÖĞRENCİ: Bu marş çalınınca yüreklere,
Bir zapt edilmez heyecan gelir.
Hatıra zaferler, yiğitlikler,
Kaybolan binlerce insan gelir.

Şimdi …… sınıfından ………….. ve …………… arkadaşlarımız ATATÜRK’ÜN ve MEHMET AKİF ERSOY’ UN İSTİKLAL MARŞI’ NA YORUMLARINI okuyacaklardır. Arz ederim.

10-KIZ ÖĞRENCİ: Bedir aslanına denk Mehmet’in, Fatihin, Yavuzun sesi.
Bu gönülden kükremeyi duyan hainin kaçar neşesi.
Başka İstiklal Marşını Allah, bu millete yazdırmasın.
Vatanımda düşmanlara kendi mezarını kazdırmasın.

8-B sınıfı öğrencileri ’’İSTİKLÂL MARŞI NEDİR?’’ etkinliğini gerçekleştirecekler; huzurlarınıza davet ediyoruz.

11-EKREK ÖĞRENCİ: İSTİKLAL MARŞI’MIZIN KABULÜNÜN …. . YILDÖNÜMÜ KUTLAMA PROGRAMIMIZ sona ermiştir. Bizleri ilgiyle dinlediğiniz için teşekkür ederiz.

12 MART GÜNÜN ANLAM VE ÖNEMİ
Değerli öğretmenlerim, sevgili arkadaşlar!
Yine bir “12 Mart İstiklâl Marşı’nın Kabul Ediliş Günü” nde bir araya gelmiş bulunuyoruz. Peki ne olmuş da bugün bu kadar önemli olmuş ve her yıl bugünü kutlama gereği duymuşuz, size bunlardan bahsetmek istiyorum.
Osmanlı’nın dağılma sürecine girmesiyle başlayan sıkıntılar, dünya devletlerinin milletimizi esir etmesi ve ülkemizi istila etmeleriyle devam etti. Bunun sonunda da milletimiz; canını, dinini, namusunu, geleceğini, kısaca her şeyini kurtarmak için “Kurtuluş Savaşı” nı başlattı. Sefaletler ve imkânsızlıklarla devam eden Kurtuluş Savaşı yüz binlerce şehit verilmesiyle kazanıldı. Ve ülkemiz düşman işgalinden kurtulup bağımsızlığını kazanmış oldu.
Meclis kurulduktan sonra da her bağımsız milletin olduğu gibi bizim de birlik beraberliğimizi sağlayacak, ordumuza güç verecek ve vatanımızı kurtarmak için çektiğimiz acıları ve gösterdiğimiz kahramanlıkları hatırlatacak bir marşımız olması fikri ortaya çıktı. Bunun için büyük para ödülü olan bir yarışma düzenlendi. Yarışma sonucunda o günleri bizzat yaşayan ve yaşananları en güzel şekilde anlatan Mehmet Akif Ersoy’un şiiri birinci olmuştu. Mehmet Akif bu marşı milletimize armağan ederek para ödülünü de kabul etmemiştir. İşte Mehmet Akif’in bu şiiri 12 Mart 1921 tarihinde de resmen İstiklâl Marşı olarak kabul edilmiştir.
O günden beri içimizdeki vatan sevgisinin sönmemesi için İstiklâl Marşı’mızı okur, o günleri unutmamaya çalışırız. Bizler de atalarımızın bin bir zorlukla kazandığı istiklâlimize sahip çıkmalı ve onları her zaman şükranla anmalıyız.
Sözlerimi Mehmet Akif’in şu cümlesiyle bitirmek istiyorum:
Allah bu millete bir daha İstiklâl Marşı yazdırmasın!
Beni dinlediğiniz için teşekkür ederim.

İSTİKLAL MARŞI

Korkma, sönmez bu şafaklarda yüzen al sancak;
Sönmeden yurdumun üstünde tüten en son ocak.
O benim milletimin yıldızıdır, parlayacak;
O benimdir, o benim milletimindir ancak.

Çatma, kurban olayım, çehreni ey nazlı hilâl!
Kahraman ırkıma bir gül! Ne bu şiddet, bu celâl?
Sana olmaz dökülen kanlarımız sonra helâl...
Hakkıdır, Hakk'a tapan, milletimin istiklâl!

Ben ezelden beridir hür yaşadım, hür yaşarım.
Hangi çılgın bana zincir vuracakmış? Şaşarım!
Kükremiş sel gibiyim, bendimi çiğner, aşarım.
Yırtarım dağları, enginlere sığmam, taşarım.

Garbın âfâkını sarmışsa çelik zırhlı duvar,
Benim iman dolu göğsüm gibi serhaddim var.
Ulusun, korkma! Nasıl böyle bir îmânı boğar,
"Medeniyet!" dediğin tek dişi kalmış canavar?

Arkadaş! Yurduma alçakları uğratma, sakın.
Siper et gövdeni, dursun bu hayâsızca akın.
Doğacaktır sana va'dettiği günler Hakk'ın...
Kim bilir, belki yarın, belki yarından da yakın.

Bastığın yerleri "toprak!" diyerek geçme, tanı:
Düşün altındaki binlerce kefensiz yatanı.
Sen şehid oğlusun, incitme, yazıktır, atanı:
Verme, dünyaları alsan da, bu cennet vatanı.

Kim bu cennet vatanın uğruna olmaz ki fedâ?
Şühedâ fışkıracak toprağı sıksan, şühedâ!
Cânı, cânânı, bütün varımı alsın da Huda,
Etmesin tek vatanımdan beni dünyada cüdâ.

Ruhumun senden, İlâhi, şudur ancak emeli:
Değmesin mabedimin göğsüne nâ-mahrem eli.
Bu ezanlar -ki şehadetleri dînin temeli-
Ebedî yurdumun üstünde benim inlemeli.

O zaman vecd ile bin secde eder -varsa- taşım,
Her cerîhamdan, İlâhi, boşanıp kanlı yaşım,
Fışkırır ruh-ı mücerred gibi yerden na'şım;
O zaman yükselerek arşa değer belki başım.

Dalgalan sen de şafaklar gibi ey şanlı hilâl!
Olsun artık dökülen kanlarımın hepsi helâl.
Ebediyen sana yok, ırkıma yok izmihlâl:
Hakkıdır, hür yaşamış, bayrağımın hürriyet;
Hakkıdır, Hakk'a tapan, milletimin istiklâl!

Mehmet Akif ERSOY

MEHMET AKİF ERSOY'UN HAYATI

Mehmet Akif Ersoy, 1873 yılında İstanbul'da doğdu. Babası "İpekli Hoca" olarak bilinen Tahir Efendi, annesi ise Şerife Hanım'dır. Dini eğitimini babasından alan Akif, öğrenimine Emir Buhari Mahalle Mektebi'nde başladı. Buradan mezun olduktan sonra sırasıyla Fatih Rüştiyesi, İstanbul İdadisi ve Halkalı Baytar Mektebi'nde öğrenimini sürdürdü. Akif, gittiği tüm okullarda başarısıyla diğer öğrencilerden sivrilmişti. Mehmet Akif Ersoy İlk şiirlerini, İstanbul İdadisi'nde okurken yazdı. Bu okuldaki hocalarından biri de ünlü edebiyatçı Muallim Naci'ydi. Muallim Naci, daha o yaşlarda Akif'teki yeteneği fark etmiş ve "Bu çocukta gördüğüm cevheri, kimsede görmedim" demişti.

Osmanlı Devleti'nin farklı bölgelerinde baytarlık yapan Akif, kendisini ideallerine vermek adına bu görevini bıraktı. Darülfünun'da ve Halkalı Ziraat Mektebi'nde edebiyat dersleri vermeye başladı. Bu sırada çeşitli dergilerde yazıları yayınlandı.

Birinci Dünya Savaşı sırasında Teşkilat-ı Mahsusa'dan Kuşçubaşı Eşref ile Arabistan'a gitti. Buradaki görevi, İngilizlerin kışkırttığı Arapların ayaklanmasını önlemekti.

Akif, Çanakkale Zaferi'nin haberini Arap topraklarında aldı. Öylesine bir heyecan duydu ki, hemen kalemine sarıldı;"Çanakkale Destanı"nı yazdı.1920'de Burdur vekili olarak meclise girdi. Yazdığı İstiklal Marşı, 12 Mart 1921 günü meclis tarafından milli marş olarak kabul edildi. 11 yıl boyunca Mısır'da kalan Akif, 1936'da tekrardan yurda döndü. Türk milletinin gönlünde ‘’vatan şairi’’ ve ‘’milli şair’’ olarak bilinen Mehmet Akif Ersoy, 27 Aralık 1936 günü vefat etti. Kendisini rahmetle ve minnetle anıyoruz.

İSTİKLAL MARŞI’NIN YAZILMASI

Yeni kurulan devlet için bir “Milli Marş” yazılması hususunda Büyük Millet Meclisi’nin altı ay müddet vererek açtığı “İstiklal Marşı Müsabakası”na muhtelif şairlerin gönderdiği tam 724 şiir gelmişti. Bunlar Maarif Vekaletinde teşkil edilen bir komisyonda incelenmiş ve içlerinden altı tanesi seçilerek Meclis Matbaasında bastırılıp mebuslara dağıtılmıştı.

Maarif Vekili bulunan Hamdullah Subhi Bey, müsabakaya “nakdi mükâfat vaat edilmiş olması yüzünden” iştirak etmemiş olan şair Mehmet Akif Bey’e müracaat ederek, yazmasını istemişti. Bunun üzerine Mehmet Akif Bey “Ben mebusum, müsabakaya iştirak etmem, ayrıca yazarım” diyerek teklifi kabul edip, ikamet etmekte olduğu Taceddin Dergahı’nda, “Kahraman Ordumuza” ithaf ettiği İstiklal Marşı şiirini yazdı.

İSTİKLAL MARŞI’NIN MECLİS’TE OKUNMASI

İstiklal Marşı sadece bir şiir değil, ruhları coşturan bir hamaset ve belagat abidesi idi. Meclis’te Maarif Vekili Hamdullah Suphi Bey tarafından okunduğu zaman heyecan ve tezahürat son haddini bulmuştu; her mısrası, her kıtası sürekli alkışlarla karşılandı. Maarif Vekili kürsüye çıkarak büyük bir heyecanla İstiklal Marşı’nı okuyor. Marş’ın her mısraı, her kıtası sürekli alkışlarla karşılanıyor. Meclis’i büyük bir heyecan kaplıyor. Abdülgafur Efendi dua ediyor, bütün meclis amin-han oluyor. O gün Üstat için en muazzam bir gündü. Hayatında bu kadar heyecanlı bir gün geçirmediğini söylüyordu.

Nihayet 12 Mart (1921) günü mecliste verilen takrirler reye konup “İstiklal Marşı” olarak kabul edildi ve müteakiben bütün mebuslar ayağa kalkarak Maarif Vekilinin tekrar okuduğu İstiklal Marşı’nı, ayakta dinlediler. Bu ayakta dinleyiş aynı zamanda makus talihini de yenen bir yüce milletin ayağa kalkışıydı.

İSTİKLÂL MARŞI'MIZ

Her milletin bir milli marşı var fakat bizimkisi ayrı.
Bizimkisi İstiklal Marşıdır, başka yazılamaz gayrı.

Kimisi yazılmış bilmem hangi krala; lorda, barona.
Küçümsemem ama, benzetirim şişirilmiş bir balona.

Marşımız kahramanlar destanı. Gönülden oku, benimse!
İstiklali, hürriyeti, ruhu anlatır bu marş benimse.

Milletin tarih ve ülküsünü bu nesle yansıtan değer.
Dillerin, kalplerin coştuğu bu dizeler her şeye değer.

Bir sestir o, Hakkı; istiklâli, direnci haykıran bir ses.
Bütün zaferlerimizi, mısra mısra soluklayan nefes.

Şahlandırır Milli Mücadele ruhunu, ortaya döker.
Vatanıma saldıran köpeğin dişlerini kökünden söker.

Bedir aslanına denk Mehmetin, Fatihin, Yavuzun sesi.
Bu gönülden kükremeyi duyan hainin kaçar neşesi.

Başka İstiklal Marşını Allah, bu millete yazdırmasın.
Vatanımda düşmanlara kendi mezarını kazdırmasın.

Necmi Ünsal

MEHMET AKİF

Kürsüde bir adam vardı.
Dilinde kelam, elinde kalem
Yazar, okurdu; okur, yazardı.
Can kulağıyla dinledi onu alem.

Haydi dedi, durma dedi,
Cihanı cihada davet etti.
Herkes ona itimat etti.
Düşman ülkeyi korkuyla terk etti.

Fetva verdi, nutuk çekti,
Ülkesi için evini terk etti,
Gurbeti kendine sıla etti,
Yeri geldi kalemi ile cenk etti.

Nejla Aslan

ATATÜRK’ÜN İSTİKLAL MARŞI’ NA YORUMU

Bu marş bizim devrimimizi anlatır, inkılâbımızın ruhunu anlatır. Bunu ne unutmak ne de unutturmak lazımdır. İstiklal Marşı’nda, istiklal davamızı anlatması bakımından büyük manası olan mısralar vardır. Benim en beğendiğim yeri de burasıdır: “Hakkıdır, hür yaşamış bayrağımın hürriyet, Hakkıdır, Hakk’a tapan milletimin istiklal” Benim bu milletten asla unutmamasını istediğim mısralar, işte bunlardır. Asırlar boyunca söylenmeli ve bütün yar ve ağyar anlamalıdır ki, Türk’ün Mete hikâyesinde olduğu gibi, her şeyi, hatta en mahrem hisleri bile tehlikeye girebilir; fakat hürriyeti asla. Bu pasajı her vakit tekrar ettirmek, bunun için lâzımdır. Bu demektir ki efendiler, Türk’ün hürriyetine dokunulmaz.

MEHMET AKİF’İN İSTİKLAL MARŞI’ NA YORUMU

O günler ne samimi, ne heyecanlı günlerdi. O şiir, milletin o günkü heyecanının bir ifadesidir. Bin bir felaket karşısında bunalan ruhların ıstıraplar içinde kurtuluş dakikalarını beklediği bir zamanda yazılan o marş, o günlerin kıymetli bir hatırasıdır. O şiir bir daha yazılmaz. Onu kimse yazamaz. Onu ben de yazamam. Onu yazmak için o günleri yaşamak lazım. O şiir artık benim değildir. O, milletin malıdır. Benim millete karşı en kıymetli hediyem budur. Allah bir daha bu millete bir İstiklal Marşı yazdırmasın!

(Öğretmen ……………….. sorar: Ey Asım’ın nesli, ey Türk gençliği! İstiklal Marşı Nedir? – Görevli öğrenciler sırasıyla aşağıdaki cevapları verir.)

İSTİKLÂL MARŞI NEDİR?

* Son ocak yok olana dek direnmektir.
* Kefensiz şehitlerin yüreğine serpilmiş sudur.
* Hakka tapan milletin sinesindeki imandır.
* Nazlı Hilal’in boynunu büktürmemektir.
* Ezelden ebede hür yaşamaktır.
* Yeri geldiğinde kükremiş sel olmak, yeri geldiğinde bendini çiğneyip aşmaktır.
* Topla tüfeğin karşısında iman gücüyle durmaktır.
* Düşmana karşı vatan için gövdeni siper etmektir.
* Bastığı yerlerde ecdadının yattığını bilmektir.
* Vatanını canından ve cananından üstün tutmaktır.
* Vatan uğruna canını feda ederken gülümsemektir.
* Ezanı dindirtmemek, bayrağı indirtmemektir.
* Şehit olup arşa yükselmeyi istemektir.
 

Ekli dosyalar

  • 12-mart-istiklal-marsinin-kabulu-ve-mehmet-akif-ersoyu-anma-gunu.docx
    17.1 KB · Görüntüleme: 1
  • 12-mart-kutlama-programi.docx
    31.2 KB · Görüntüleme: 1
Üst Alt